donderdag

Het huwelijk

Ik ben opgegroeid in een standaard gezin. Met standaard bedoel ik dat je naar school gaat om iets te leren en daarna gaat werken om de kost te verdienen. Wanneer je niet alleen de kost voor jezelf kunt verdienen maar ook nog die van anderen kun je er over gaan denken om zelf ook weer een standaard gezin te stichten. De meeste mensen proberen dan een volmaakte 'wederhelft' te vinden, de man of vrouw van zijn of haar dromen en gaan dan trouwen. Zo is het mij ook vergaan. Allerlei romantische beelden zweefden voor mijn ogen. Een ideale partner, een volmaakt huwelijk, een droom gezin. Maar natuurlijk stond boven al bij mij voorop dat dit volmaakte huwelijk het einde zou betekenen van mijn innerlijke leegte. Geinspireerd door teksten uit liefdesliedjes zoals: 'ik kan niet leven zonder jou' en 'zonder jou besta ik maar half' geloofde ik echt dat ik in mijn huwelijk 'vol-ledig' zou worden. Ik koesterde dus hoge verwachtingen Maar die verwachtingen kwamen niet uit. Want toen de witte broodsweken eenmaal voorbij waren keerde het welbekende onbehaaglijke gevoel weer terug.Wanneer de lezer nu denkt :'daar zal hij dan wel van geleerd hebben'. Niets daarvan! Ik dacht gewoon; 'dit is niet de goede vrouw voor mij'. Ik geloofde vol overtuiging dat zij de schuld was van mijn onbehagen en begon weer naar een andere vrouw uit te kijken.