donderdag

Zinvol leven & De samenleving

Ik leef in een samenleving die mij op alle mogelijke manieren probeert voor te houden dat een tevreden en gelukkig leven buiten mij zelf te vinden is. Reclamespotjes op de televisie, prachtige foto's in tijdschriften, of posters op billboards lonken mij overal toe met reclame, van snelle auto's, exotische drankjes, verre vacantie-reizen, design meubels, enz. Hierop worden deze producten getoond met op de achtergrond prachtige stranden , indrukwekkende wolkenluchten of volmaakte vrouwenlichamen. Met als doel mij te doen geloven dat ik vervulling kan vinden in de vele verlokkingen die de materiele wereld te bieden heeft. Al deze boodschappen hebben op mij een hypnotiserende werking. Het geeft de suggestie dat als ik er zó uitzie, dié auto heb, naar dát land met vakantie ga of zo'n huis met zo'n interieur heb, ik een gelukkig en tevreden mens zal zijn. Natuurlijk is de reclamewereld niet verantwoordelijk voor mijn neiging vervulling buiten mezelf te zoeken, maar ze speelt wel handig op mijn verlangen in.